برای ورود به برخی مسنجرها و میکروبلاگ ها ، اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن و ایمیل درخواست میشه.اما هرگز قانونی وجود نداره که کاربر حتما و لزوماً باید از عکس خودش برای پروفایل و قسمت آواتار استفاده کنه.

اینکه در قسمت مرام نامه یا به عبارتی دیگه پذیرفتن شرایط هم هیچ موضوعی در این باره نوشته نشده.

فقط بطور کلی خواسته میشه که اطلاعاتی که وارد میکنید اعم از ایمیل و شماره تماس ، واقعی باشه که اونم برای امنیت حساب کاربری شما این درخواست میشه و الا هیچ قانونی وجود نداره که حتما و لزوما ایمیل باید خودت ساخته باشی ئو شماره تلفن حتما به نام خودت باشه.که اونم برای مواقع ضروری و همونطور که پیش از این اشاره کردم برای امنیت و بازیابی اطلاعات ورود به کار برده میشه.

اما تمام مواردی که اشاره کردم برای اینه که کاربران بدونند و در جریان باشند که ، فضای اینترنت نه فقط در ایران ، بلکه در هیچ جای جهان پالوده و امن نیست و اینترنت و فضای سایبری هم مثل اجمعه خطرات و مخاطرات خودش رو داره و این خود کاربر هستش که در وهله اول باید تمام جوانب احتیاط رو رعایت کنه و به تمام موارد امنیتی و اطلاعاتی واقف باشه. به این معنا که بدونه که در فضای مجازی چگونه اطلاعات و دیتایی مخرب می باشد و چه افرادی ، افراد خطرناکی هستند و به تمام زوایای قابلیت و امنیت اون ابزار آگاهی و دانش کافی رو داشته باشند.(به این معنا که بدونند که در مواقع بروز مشکل چه باید کرد و چگونه و از چه مجرای قانونی باید وارد عمل شد و از حریم شخصی و خصوصی خود دفاع کرد.)

من بارها در مسنجر کلاب هاوس توسط تعداد افراد زیادی مورد بازخواست شدم که "چرا از عکس خودم برای آواتارم استفاده نکردم؟" و یا اینکه توسط برخی از مدیریت روم های مختلف مورد جریمه قرار گرفتم (یعنی منو از روم اخراج کردن به دلیل نذاشتن عکس خودم بعنوان عکس اواتار) که باید عرض کنم که در مواقعی که فرص صحبت کردن داشته باشم از خودم و تصمیم خودم برای عکس نذاشتنم دفاع کردم و یک مبحث دو سویه پیش اومده اغلب که عده ای میگن باید عکس بذاری تا بتونیم بهت اعتماد کنیم ... ولی من هم هر بار در جواب بهشون میگم لزومی نداره به من اعتماد کنید چون :

• اولا اینترنت فضا و بستر امنی برای اعتماد کردن به راحتی نیست (!)

• دوم اینکه من و شما دو کاربر هستیم که قراره یه زمانی رو اینجا و در این اتاق برای گفتگو و در مورد مطالب متفاوت اختصاص بدیم و قرار نیبست که در این زمان ، اطلاعات شخصی و خصوصی رد و بدل بشه که نیاز باشه که به هم اعتماد کنیم.

• اگر به هر دلیلی حس خوبی ندارید و فکر می کنید ؛ کاربری که عکس نداره فرد مورد اعتماد و اطمینانی نیست ، دو حالت داره . یا اتاق گفتگو رو ترک می کنید یا اگر اتاق گفتگو برای شماست ، از طرف محترمانه می تونید در خواست کنید که بنا به درخواست شما روم رو ترک کنه و البته که با ذکر دلیل (چون اگر بهش نگید که چرا رومو باید ترک کنه و بی دلیل ازش بخواید که این کارو بکنه ، اون هم میتونه رفتار شما رو بعنوان مدیریتی که از امکانات مدیریت سوء استفاده کرده ، گزارش کنه.) و اگر اتاق گفتگو اتاق عمومی باشه ، مدیریت با مشکل مواجه خواهد شد و در صورت تکرار گزارشات ممکنه برای مدیریت اتاق گفتگو مشکل بزرگتری اعم از تعلیق حساب کاربری به وجود بیاد.

• هیچ چیز نباید تححت هیچ شرایطی به افراد تحمیل بشه.حتی همین موردی که بین برخی افراد هم تضاد و مجادله وجود داره که عده ای میگن افراد باید حتما عکس داشته باشند و عده ای دیگر هم میگن ؛ بایدی وجود نداره و این یک امر اختیاری هستش.

• و در نهایت ... اگر با این تفکر که کسی که عکس نذاشته ممکنه فرد متخلفی باشه و ممکنه ربات باشه یا هر چیز دیگری ... این بستگی به هوش و درایت شما داره که تشخیص بدید که آیا تصور شما از فرد همینطوره یا اشتباه کردید و این مهم ؛ هرگز محقق نخواهد شد مگر اینکه با وی گفتگو کنید و از نوع بیان مشخص خواهد شد که فرد دارای قصد و نیت سوء استفاده کردن می باشد یا خیر . 

♦ من شخصا بسیار افرادی رو دیدم که به دلیل ناآگاهی و عدم آشنایی با ابزار ، دچار مشکلات عدیده ای شدن . شما جزو افرادی باشید که نحوه استفاده صحیح رو بلده ، نه فرد نادان و ابلهی که بدون ذره ای اطلاعات و آگاهی و دانش ، وارد این فضا و بستر می شود.

♥ سپاس که همراه بودید  - مکثار - 2 تیر 1400